havannasmamma

Alla inlägg under januari 2012

Av daniela - 31 januari 2012 14:44

Cleaning-bathroom-outfit ;-)

Japp, här har det skrubbats! Och jäklar vad det har grovskrubbats! Slängt en hel påse med skit som inte används, rensat i varje hörn och skurat varenda kakelplatta. 

SÅ skönt när det är gjort, synd bara att jag inte får belöna mig med soffhäng efteråt. Nu är det dagishämtning, rasta hund, laga mat och väcka sambo. Men runt sådär halv 6 får jag lata mig ;-) Eller nej, idag är det grovsopps-hämtning. Vi ska ju tömma förrådet kl 18, och ta ner allt jag rensat ut härifrån. Jag tror jag lämnar över det roliga arbetet till Christopher ;-)


 


Hittade en bild från förra veckan (v.36) förresten som jag bjuder på :-)





 
Av daniela - 31 januari 2012 11:08

Nu har jag precis planerat min föräldraledighet. Vi hade planerat att jag ska ta ut 5 dagar/v så att bebis kan börja på förskolan i augusti nästa år samtidigt som alla andra. Väl inne på FK så fyller jag i allt; 5 dagar i veckan för tre månader till och börja med. När jag går vidare så ser jag att mina utbetalningar blir jätte konstiga. Diffar flera tusen mellan månaderna. Jag hade inte en tanke på att det blir totalt olika mycket dagar/månad beroende på hur veckodagarna faller in osv, haha. 

Så det blev verkligen till att planera. Efter mycket läsning och räkning i kalendrar fick jag till det tillslut, utbetalningarna blir jämna och det blir i snitt 22 dagar/månad :) 

Förra gången hade jag ju bara lägstanivå eftersom jag var arbetslös så då behövde jag inte tänka på det. Denna gång var det verkligen viktigt för mig att få en bra SGI, så att vi inte behöver lida ekonomiskt. Så det känns väldigt skönt nu när allt e färdigt! :-)

Av daniela - 25 januari 2012 21:21

Våra telefoner levererades efter bara några dagar ist för veckor! Bra jobbat. Synd att de fick för sig att skicka dom till hägersten bara trots att jag sa tyyydligt vad nya adressen är. 

Så imorgon bitti är det jag och Havanna som får åka dit. Får se hur det går, jag som hade problem att ta mig tre stationer till gullmarsplan idag :P Stort Fail av telenor.

Av daniela - 25 januari 2012 12:51

Hittade mitt recept på semlor från förra året. Ska nog ta och testa det igen, med hjälp av en liten bak-tjej den här gången ;-)


http://havannasmamma.bloggplatsen.se/2011/01/31/4494818-har-kommer-receptet-med-bilder/

Av daniela - 25 januari 2012 12:41

Ringde min handläggare på FK imorse eftersom jag inte kan se vad som hänt med min förlängda sjukskrivning. Dwet står inte att jag har någon utbetalning på G, och har inte fått någon "händelse" i ärendet. Så hon ringde upp och berättade att det inte var några problem, utan de kommer på fredag och att hon kommer fortsätta betala ut tills bebisen föds om jag går över tiden. Jag blir lika chockad varje gång jag pratar med henne efter alla skräckhistorier alla berättar om FK. Är det verkligen så att allt hänger på vad man får för handläggare, eller cirklurerar det mycket osanningar om denna myndighet?

Hur som helst, jag är glad!  

Av daniela - 24 januari 2012 14:44

Hur mycket kläder kan en 2 ½ åring ha? Håller på att rensa för fullt i garderoberna eftersom det ska in en till liten person där. Eller personens kläder iaf ;) Jag har lyckats rensa bort rätt mkt från havannas hittils, men har 3 påsar med kläder som ska in också. 

Sen är väl tanken att bebisens kläder ska in, i rätt storlek. allt i 50/56 får ta plats och resten får stå undanpackat tills vidare. 

Nu är det dags för dagishämtning!

Av daniela - 24 januari 2012 11:01

Nu har jag skickat iväg en ansökan om att läsa psykologi B i mars. Tänkte att jag har ju ändå boken hemma (samma som A kursen), och 50 poäng är ju easypeasy med en bebis. Så kanske jag vågar öka på med 100 i maj! :-)

Tänkte ta ifatt lite och slippa ta csn-lån, kanon tycker jag ! 

Förövrigt väntar jag besök av Carro när som helst. Kul med lite sällskap faktiskt, jag tar mig ju ingenstans längre. Men imorgon är det dags för barnmorskan igen, ska bli kul eftersom de senaste 2 gångerna blev inställda.

Av daniela - 23 januari 2012 17:10

Igår ringde jag min teleoperatör för att kolla på lite olika alternativ på abbonemang. C behöver en ny telefon eftersom den bara fungerar ibland, men överallt jag kollat blir det svindyrt om man köper tele med abb. Jag vill inte ha flera hundra per månad i fasta avgifter PLUS allt man ringer och sms:ar för.

Fick ett helt OK erbjudande men sa att jag ska tänka på saken och isf kila in till butiken. (Då mister han ju sin bonus :P) Så det slutade med att jag fick ett kanonerbjudande! 

Fick två nya telefoner (vi fick välja vilka vi ville ha) för 600 kr i månaden tillsammans, då får vi ringa för hela kostaden (300 var) plus gratis sms till alla och låg minutavgift och inga extra avgifter eftersom vi inte ringer för mer än det. Alltså fick vi i princip telefonerna på köpet som annars skulle kostat flera hundra i månaden. I vanliga fall hade det kostat oss 600 kronor var med samma telefoner och abb. 

Kände mig riktigt nöjd! Sänker telefonkostnaderna med ca 600/månad. Inte illa pinkat :-)

Ovido - Quiz & Flashcards