havannasmamma

Alla inlägg under januari 2012

Av daniela - 6 januari 2012 08:38

Av alla statusuppdateringar på facebook antar jag att Sverige tog guld i jvm. Kul!

Idag är det våran tur att hälsa på isen. Eller snarare C och H, de ska åka skridskor och jag ska titta på. Så är det när man är tjock, då får man fint titta på ;-)

Av daniela - 5 januari 2012 14:14

Eftersom att det är röd dag imorgon och C går på helg nu så tänkte jag att det är halvfredag idag ;-)

Kollade nämligen på "två hungriga italienare" på svt häromdagen. Det handlar om två äldre män som har känt och jobbat tillsammans många år och som nu besöker sitt hemland. De gör massa saker och lagar bland annat massa mat.

Ena mannen gjorde iaf en typ av chokladpudding som jag blev så galet sugen på! Så tänkte tjuvstarta helgen och testa ;)


Här har ni receptet, testa vettja!! ( Jag hoppar dock över amaretton idag)


Ingredients

Preparation method

  1. Warm the milk in a saucepan over a low heat.

  2. Mix the flour, sugar and vanilla seeds in a separate saucepan until smooth, then whisk in the warm milk, a little at a time, until smooth. Place the pan onto the heat and cook over a gentle heat for 2-3 minutes, stirring continuously.

  3. Whisk in the Amaretto liqueur and continue to whisk until the mixture thickens.

  4. Remove the pan from the heat and stir in the chocolate and butter.

  5. To serve, spoon the mixture into serving glasses and sprinkle over the crushed amaretti biscuits.

Av daniela - 5 januari 2012 11:01

Äntligen efter så många år har jag bett människan som födde mig att aldrig höra av sig igen. Synd att det skulle ta så lång tid bara! Förälder är inte någonting man är, det är något man blir av sina handlingar anser jag.

Och jag har EN förälder, men det räcker gott och väl. En förälder som ger energi, och inte tar för att få sig själv att må bättre. Usch!

Av daniela - 5 januari 2012 08:26

Jag och Havanna ska strax gå iväg till dagis. Eller gå och gå, åka hissen ner till dörren är väl mer korrekt :P Jag hade hoppats på att C skulle hinna hem innan vi stack iväg, men det var tydligen problem med tunnelbanan.

De hade suttit fast en timma utan ström så tillslut fick de nödöppna och hoppa ut på spåret så nu är han i alla fall på G hem med bussen. Usch, jag hade blivit galen. Dessutom hade jag nog inte ens kunnat hoppa ner och klättra upp om det var jag! 

Av daniela - 4 januari 2012 10:04

Idag är det storm ute, vilket gör att man inte blir allt för sugen på att ta sig nånstans alls! Jag får roa mig hemma idag igen istället :) 

igår gick jag igenom lite prylar i byrån, hamnar en massa saker där som man inte vet vart de ska ta vägen annars.

Hittade en massa studielitteratur som jag aldrig kommer att använda igen. Så nu på morgonen har jag lagt ut dom på blocket, kanske är lite sent ute till den här perioden, alla kurser startade ju nu eller på måndag. 


Nu är det ju bara 7 veckor kvar till bebis också! Sammandragningarna börjar mer och mer övergå till förvärkar, så det känns att det närmar sig :-) 

Och ingenting har vi fixat än. vet inte om det finns något att fixa? Haha. Med Havanna var det så mkt som skulle inhandlas och ordnas med. Men nu har vi ju allt nästan. inte ett endaste plagg har jag köpt, fast det behöver jag. Har inga "vinterkläder" till liten bebis, Havanna var ju sommarbarn så allt är i princip bodysar. Så nån sån där mjukisoverall och lite byxor och varma mössor behövs. och en vagga! Inget måste, men tänker inte skaffa spjälsäng direkt utan det får komma när bebis blivit större. 

vagnar fick vi ju av svärmor, så det har vi inte behövt tänka på heller :-) Känns nästan lite tråkigt att inte ha något sånt att behöva fixa med, men då får jag desto mer tid över till andra saker ;-)

Av daniela - 3 januari 2012 20:50

Igår var jag hos barnmorskan för rutinbesök- Allt såg finfint ut!

SF-måttet ligger stadigt på kurvan och ökar 1 cm per vecka hela tiden. 

Blodtrycket är fortfarande lågt, som det har vart under hela graviditeten.

Fortfarande inga dubbelslag, rusningar eller avvikelser i hjärtljuden- hejja hejja! Vi glömde känna på huvudet, men förra gången var det ruckbart.


Nästa besök blir på måndag har jag för mig,- endast hjärtkontroll. Veckan därpå är nästa rutinbesök inbokat, sen är det inte många besök kvar. Tiden går så fort :)

Av daniela - 3 januari 2012 14:50

 
Av daniela - 3 januari 2012 09:54

Nu har det var ett riktigt jul-glapp. Havanna har vart ledig ett par veckor och vi har haft fullt upp med julstök, skridskoåkning och lek.

havanna fick ett par skridskor i julklapp av henne morfar, det visade sig vara en fullträff! Andra gången vi åker börjar lilltjejen åka själv. Ramlar knappt heller, skit häftigt tycker jag. 

Så det blir mycket av det i år, vi har en konstisrink på kärrtorps ip 10 minuter bort, perfekt :-)

 


 


Pappa hjälpte mig att köpa en säng på IKEA till H här i dagarna. Hon hade ju en jätte fin säng som inte ens är ett år gammal, men eftersom C jobbar natt ville vi lösa det på nåt sätt så han kan sova i hennes rum på dagarna. Han är ju rätt lång så han låg inte så bekvämt i en juniorsäng ;) Så vi köpte en 90*200 säng, barnloftsäng (inte så hög som en vanlig loftsäng) så att inte golvutrymmet tas bort. Så idag ligger sambon i barnrummet och sover, skönt för oss båda, speciellt när bebisen kommer sen. 

Ovido - Quiz & Flashcards