havannasmamma

Alla inlägg under januari 2011

Av daniela - 31 januari 2011 14:37

20 Stora semlor.

Bullar

  • 50 gram jäst (för söta degar)
  • 175 gram smör
  • 5dl mjölk
  • 2 dl socker
  • 2 tsk stött kardemumma
  • 1 tsk salt
  • ca 1,5 l vetemjöl special

Fyllning

  • 200 gram mandelmassa
  • 8-9 dl vispgrädde
  • (3 msk socker)

  • Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader.
  • Smula i jästen i en bunke och tillsätt kardemumma.
  •  Lös jästen med mjölkblandningen. Rör ner salt, socker. Tillsätt mjölet under knådning, se upp så du inte får för mycket mjöl! Arbeta ihop till en smidig deg.
  • Knåda i ungefär 15 minuter med matberedare/ degblandare. Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, cirka 30 minuter.
  • Ta upp degen på bakbord och dela i bitar om cirka 80 gram. Rulla till bullar och sätt av på plåt med bakplåtspapper eller smord plåt.
  • Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek, cirka 50-60 minuter. OBS! Det är väldigt svårt att säga precis hur länge bullarna ska jäsa - det beror på en mängd saker. Men många jäser bullarna för kort stund och får då torra och kompakta bullar. Låt storleken på bullarna avgöra - de ska minst ha dubblat sin volym.
  • Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 225 grader i cirka 10 minuter. Låt svalna på galler.
  • När bullarna svalnat helt: Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur bullen något med en gaffel. Ta tillvara inkråmet och blanda det med mandelmassan och några matskedar grädde. Rör eller vispa massan slät.
  • Klicka ut mandelfyllningen i alla bullarna.
  • Vispa grädden, eventuellt tillsammans med sockret. Grädden ska vara så tjock att den går att spritsa men inte så tjock att den börjar gryna sig.
  • Fyll en spritspåse med en stor stjärntyll med grädde och spritsa en krans på varje semla.
  • Lägg på locket och pudra semlan rikligt med florsocker innan servering.

För att lyckas bra med dessa semlor tänk på att:

Använd vetemjöl med hög proteinhalt - vetemjöl special.

Knåda bullarna länge, och med maskin. (går bra utan också, men knåda ordentligt!)

Jäs ordentligt - dubbel storlek!


       

Här har ni resultatet! Sjukt gott blev det :) Det tar sin lilla tid och finess, men hey, det är det värt! Hur ofta bakar man semlor liksom? ;) Testa!

Av daniela - 31 januari 2011 08:57

Igår hade vi en jätte mysig dag! Jag och havanna bakade semlor tillsammans. Tänker dela med mig av bilderna från baket och reslutatet samt receptet, men det får vänta. Hinner inte nu, måste pluuuugga!

I alla fall.. Sen slängde vi ihop en middag och käkade, sen kom Julian över, hjälpte oss med semlorna, alltså att äta upp dom. :) Efter vi lagt Havanna spelade jag, christopher och julian risky business. Kul som alltid, och Julian vann. EN gång har jag vunnit faktiskt! Min allmänkunskap är inte den bästa och jag brukar aldrig vinna kunskapsspel, men det är roligt ändå =)

     Havanna tycker att hon borde sköta fotningen. Hemma hörs det alltid "ooota, ooota".

     Julian sjunger underhållande för Havanna med dosan som mick. Duktigt!

Av daniela - 30 januari 2011 21:14

Jag har massa Roliga bilder och grejer och grejer att visa er! Men nu sitter jag och spelar ridit business med C och Julian! Gotta go!

Av daniela - 30 januari 2011 14:05

Vi har vart till affären och handlat, för här ska det nämligen bakas semlor i mängder! My first time! Hoppas det går vägen, resultat med bilder kommer sen.Havanna somnade iaf i vagnen sista fem minuterna. Så nu ligger jag i sängen bredvid och försöker få henne att somna om. Men hon ligger mest och filosoferar. Vi har ju kört på bra med fem minutersmetoden annars, men girar ifrån rutinerna ibland på dagarna. På kvällarna funkar det kalas dock! Jag är bara för lat just nu för att ha en maktkamp. Haha.Nej nu tror jag bestämt att hon somnade iaf!

Av daniela - 30 januari 2011 10:41

Igår eftermiddag drog vi iväg till Heron City hela familjen. Det var hur mysigt som helst! Vi var först inne på media markt, vilket var super roligt för Havanna; fanns ju hur mycket som helst att titta på! Slutade med middag på O'learys, Havanna var så duktig, fick en skål popcorn av servitrisen medans vi väntade på maten.


  Havanna var så himla fascinerad av vattnet som sprutade åt alla möjliga olika håll och färger, hon kunde inte slita sig, min lilla plutta.



   

     Hon insisterade på att mata mig med popcorn under hela middagen, banne mig om jag tackade nej!


    


Världens mysigaste eftermiddag/kväll. Och jag fick min efterlängtade ergorapido! Eller egentligen var det sambon som fick den, av sin snälla mamma i födelsedagspresent! Så himla snällt!

  

Av daniela - 29 januari 2011 09:31

Jag tar med mig mina två favoriter till badhuset! Min lilla älsklings Havanna och Söta Emmi! Ska bli så mysigt. Lite plask plask för Havanna och sedan en fika. 

Emmi ska nämligen ut på "äventyr" senare, vilket kommer gå galant tror jag. Jaa, såklart det kommer!

  

Snart 1 år gammal bild, från just badhuset. Tiden går så fort <3

Av daniela - 29 januari 2011 08:34

Havanna springer runt här i blöja och solhatt som hon har rotat fram. Jag tror det är någon som längtar till sommaren <3 .

Havanna vaknade tidigt idag, kl 6 ringde C's klocka men han låg kvar bra länge vilket resulterade i en vaken tjej. Massa gnäll och gnäll, och jag var inte på mitt bästa humör i morse. Tack och lov så myste vi tillslut i sängen ända tills klockan 8.


Vi ska snart äta frulle här hemma - Havregrynsgröt med linfrön och rågkross! Bästa.

Sen vet jag inte vad vi pysslar med tills pappsen kommer hem som slutar kl 14 idag. 

Av daniela - 28 januari 2011 19:24

Idag plockade vi ihop lite saker från skafferi, kyl och frys. Resultatet blev en grymt god, lättlagad middag, plus att Havanna älskade den. Alltså en otroligt bra kombination. Dessutom är den supernyttig! Kan inte bli bättre tycker jag. Så jag tänkte dela med mig och hoppas att någon är villig att testa denna underbart enkla men supergoda rätt. Se vad lite fantasi kan göra!


Ingredienser:

  • 4 laxfiléer
  • 2 dl röd quinoa
  • 2 dl creme fraishe
  • haricort verts
  • citronpeppar, salt och fryst dill

Lägg upp laxen på en ungssäker form, salta lite grann och ta på citronpeppar, mängd efter smak. In i ugnen på 175-200 grader ca 15 min.

Lägg samtidigt i quinoan i 4 dl kokande vatten med en nypa salt, koka 15-20 min.

Blanda salt, citronpeppar och ca ½ matsked dill med creme fraishe.

Koka haricort verts ca 3 minuter.


Enjoy!

    

Ovido - Quiz & Flashcards